menu skrýt

kategorie
(0)

Proč baterie v autě odchází i když má jen pár měsíců?

840+ White Car Battery Stock Photos, Pictures & Royalty-Free Images - iStock
Nová baterie, ale auto nestartuje? Možná za to nemůže ona. Vysvětlíme, proč i nová baterka může rychle umřít.

 

Znáte ten scénář. Koupíte novou autobaterii, první týdny všechno jede jako po másle, a pak zničehonic klíček otočíte a nic. Ticho. V lepším případě slabé protočení startéru, v horším jen blikající kontrolky. Řidiči pak často nadávají na „nekvalitní značky“ nebo „čínské baterie“. Jenže ve většině případů ta chudák baterka vůbec nic neprovedla.

V dnešním článku se podíváme na to, proč i nová baterie může odejít během pár týdnů nebo měsíců, i když by měla sloužit roky.

 

Alternátor – šéf dobíjení, který občas selže

Alternátor má jednoduchý úkol, dodávat elektrickou energii všem systémům auta a zároveň dobíjet baterii. Když ale zlobí, všechno se rozpadá.

Pokud dobíjí málo, baterie se nikdy pořádně nenabije a její kapacita postupně klesá.

Pokud dobíjí moc, články se přebíjejí, elektrolyt se přehřívá a zkracuje se životnost.

První varovné signály? Kolísající jas světel, rozsvícená kontrolka dobíjení nebo pomalý start po delší jízdě. V servisu vám alternátor snadno otestují. Ideální hodnota při chodu motoru je okolo 14,0–14,4 V.

 

Parazitní odběr – neviditelný zloděj energie

Myslíte, že když auto stojí a je vypnuté, tak se z baterie nic nebere? Omyl. V moderních autech bývá stále aktivní řada systémů. Alarm, centrální zamykání, řídicí jednotky nebo GPS.
Tyto odběry jsou v pořádku, ale někdy se přidá něco navíc, třeba nefunkční relé, zapomenutá kamera, rádio, nebo dokonce světlo v kufru, které se nevypíná.

Výsledek? Auto přes noc „sežere“ i několik ampérhodin a ráno je baterka na nule. Pokud vám baterie odchází často, nechte si změřit klidový odběr. Neměl by být vyšší než 50 mA.

 

Teplotní extrémy – zabiják číslo jedna

Teplo i mráz jsou pro baterii doslova smrt.

V zimě klesá schopnost dodávat proud, elektrolyt houstne a startování je těžší.

V létě se zase zrychluje odpařování elektrolytu a vzniká koroze uvnitř článků.

Ideální je baterii před zimou nechat otestovat v servisu nebo pomocí zátěžového testeru.

 

Styl jízdy a provozní režim

Krátké trasy, časté starty a jízdy po městě, to všechno baterii likviduje. Motor prostě nestihne baterii dobít. Typické je to u lidí, kteří jezdí jen do práce a zpět pár kilometrů.
Zajímavé je, že u aut s funkcí Start-Stop je situace ještě horší, pokud není použitá správná baterie typu EFB nebo AGM. Ty běžná baterie nevydrží.

Takže pokud jezdíte převážně krátké trasy, aspoň jednou týdně projeďte auto delší trasu (20–30 minut), aby se baterie mohla pořádně dobít.

 

Instalace a výběr baterie – taky klíčový faktor

Spousta lidí si myslí, že „čím větší kapacita, tím lepší“. Jenže to ne vždy platí. Příliš silná baterie se nemusí správně dobíjet, slabá zase nevydrží zátěž.
Proto je ideální vybírat podle parametrů výrobce – kapacity (Ah), startovacího proudu (A) a typu baterie.
Nejspolehlivější způsob je podle VIN kódu nebo čísla z původní baterie, aby vše sedělo i s dobíjecím systémem auta.

 

Jak životnost baterie prodloužit

Občas zkontrolujte napětí (klidové min. 12,4 V)

Udržujte kontakty čisté a bez koroze

Pokud auto delší dobu stojí, odpojte minus pól nebo použijte udržovací nabíječku

Nenechávejte baterii vybitou, hluboké vybití ji zničí během pár dnů

 

Shrnutí

Baterie většinou neodchází sama od sebe. Je to spíš výsledek toho, že něco v autě nefunguje správně, ať už alternátor, odběr, nebo styl jízdy. Pokud se vám to stává často, vyplatí se udělat si kompletní kontrolu dobíjecí soustavy.

A když už je jasné, že baterie je opravdu mrtvá, vybírejte kvalitní značkový kus podle VIN nebo podle čísla z původní.
U nás v Autodíly Rychle najdete baterie pro většinu značek aut skladem, takže žádné dlouhé čekání, prostě objednáte, namontujete a jedete. ⚡