Léto, slunce, silnice a pak najednou: kontrolka teploty. Přehřívání motoru není jen problém starých vraků. Může potkat kohokoliv, obzvlášť ve vedru, na dálnici nebo v zácpě. A čím dřív víte, co dělat, tím líp pro vás i vaše auto.
Pojďme se podívat, proč se motor přehřívá, jak tomu předejít a co dělat, když se to už stane.
Proč se motor vlastně přehřívá?
Motor spalováním paliva vytváří velké množství tepla. Za normálních podmínek to zvládne systém chlazení udržet v rozumných mezích. Jenže stačí malá závada a všechno se sype.
Nejčastější důvody přehřívání:
1. Nízká hladina chladicí kapaliny
Chladicí kapalina není jen voda s barvou, obsahuje i inhibitory koroze a nemrznoucí složku. A hlavně, bez ní se motor nezvládne chladit. Stačí únik na hadici, netěsnost na chladiči nebo třeba jen odpařování u starších aut a je zle.
Co s tím?
Zkontrolujte hladinu v expanzní nádobce (až když je motor studený!). Pokud je kapalina pod minimem, dolijte správný typ směsi. Nepoužívejte čistou vodu dlouhodobě, ta nemá ochranné vlastnosti.
2. Vadný termostat
Termostat reguluje proudění chladicí kapaliny mezi motorem a chladičem. Když zůstane zavřený, kapalina neproudí a motor se vaří. Naopak když zůstane otevřený, motor se přehřívá až při zátěži, protože nestíhá ohřívat a zároveň chladit.
Jak poznat problém?
Teplota prudce roste, ale topení v autě fouká studeně. Auto se zahřívá pomalu nebo přehřívá jen při vyšší rychlosti.
3. Porucha ventilátoru chladiče
Ventilátor se zapíná, když chladič potřebuje pomoct s prouděním vzduchu, typicky ve městě nebo v kolonách. Když nefunguje, chladič teplo neodvádí a motor se přehřívá, i když je vše ostatní v pořádku.
Možné příčiny:
Spálený ventilátor
Vadný spínač teploty
Vylítané relé nebo pojistka
Rychlý test:
Zaparkujte, nechte motor běžet měl by se ventilátor po určité chvíli sám spustit. Pokud ne, je čas na diagnostiku.
4. Zanesený nebo poškozený chladič
Zvenku plný hmyzu, prachu, listí, nebo zevnitř ucpaný vodním kamenem či zbytky rzi? Chladič bez průtoku vzduchu nebo kapaliny přestává fungovat.
Řešení:
Vyčistit chladič zvenku proudem vody (ne vysokotlakem, mohl by se poškodit)
Případně profoukat stlačeným vzduchem
Výměna, pokud je poškozený nebo prorostlý korozí
5. Vadné čidlo teploty
Pokud je vadný snímač, může auto buď:
a) neukazovat reálnou teplotu (což je nebezpečné),
b) nespustit ventilátor, protože si "myslí", že je vše v pohodě.
Řešení:
Nechat zkontrolovat diagnostikou. Výměna čidla bývá levná a rychlá.
6. Ucpaný systém chlazení (vodní kámen, rez, olejová emulze)
Hlavně u starších aut nebo těch, kde se míchala špatná chladicí kapalina. Zanesené kanálky v motoru nebo chladiči výrazně omezí účinnost chlazení.
Co s tím:
Proplach systému a výměna kapaliny. Pokud je v nádržce bílá pěna, může jít o problém s těsněním pod hlavou válců, to už je na servis.
Co dělat, když se motor začne přehřívat?
Zastavte co nejdřív, ale bezpečně.
Pokud můžete, vypněte klimatizaci a zapněte topení na maximum, pomáhá to odvádět teplo z motoru.-
Nevypínejte motor hned.
Nechte ho běžet na volnoběh, ať dochladí zbytek systému. Vypnutí okamžitě zastaví oběh kapaliny a může to situaci zhoršit. -
Neotvírejte víčko chladiče, dokud motor nevychladne!
Pod víčkem je tlak a vařící kapalina může vystříknout. Čekejte klidně 30–60 minut. -
Po vychladnutí zkontrolujte kapalinu a případně dolijte.
Použijte správný typ kapaliny, nebo v nouzi destilovanou vodu, ale nejezděte s ní dlouho. -
Vyvarujte se další jízdě, pokud problém přetrvává.
Odtah nebo návštěva servisu je v tomto případě menší zlo než zničený motor.
Shrnutí na závěr?
Přehřívání motoru není banalita. Nejde jen o teploměr v červeném. Jde o to, že se ničí motor, těsnění, hadice i peněženka. Ale dobrá zpráva je, že většina těchto potíží jde včas odhalit a levně vyřešit, stačí se občas kouknout pod kapotu a nepodceňovat signály, které vám auto dává.
Pokud chcete poradit, jakou chladicí kapalinu koupit, neváhejte nám zavolat. Rádi vám pomůžeme.